نگاهی دقیق‌تر به مک‌پرو ۲۰۱۹: کمی قدرت بیشتر لطفا!

مک پرو جدید در بهترین پیکربندی خود از یک پردازنده ۲۸ هسته‌ای زنون اینتل و ۱.۵ ترابایت حافظه سیستمی ۶ کانال ECC بهره می‌برد

نگاهی دقیق‌تر به مک‌پرو 2019: کمی قدرت بیشتر لطفا!

پس از شش سال انتظار و بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره اپل به وعده سال گذشته‌اش عمل کرد و نسل سوم مک‌پرو را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان 2019 معرفی نمود. ابزاری با سخت‌افزاری کاملا مدرن و قدرتمند که می‌تواند آرزوی هر فرد خلاق و حرفه‌ای باشد. 

مک پرو جدید در بهترین پیکربندی خود از یک پردازنده 28 هسته‌ای زنون اینتل و 1.5 ترابایت حافظه سیستمی 6 کانال ECC بهره می‌برد. این بدان معنی است که تقریبا دیگر هیچ تسک و دستوری برای مک‌پرو جدید سنگین و زمان‌بر محسوب نمی‌شود و از پس هر دستور و رندری بر می‌آید. در ادامه نگاهی دقیق‌تر و جزئی‌تر به این کامپیوتر دستک‌تاپ غول‌آسای مک داریم که می‌تواند جانشینی خلف برای مک‌پرو 2013 سیلندری زیبارو باشد.

همان‌گونه که سخت افزار این محصول تازه اپل نوید ابزاری برای آینده را می‌دهد، ظاهر آن هم به گونه‌ای است که انگار از دل فیلم‌های علمی تخیلی آینده‌گرا بیرون آمده است. مک پرو جدید از چهارچوب فولادی ضدزنگی بهره می‌برد که طراحی استوانه‌ای سطلی نسل قبلی را کنار گذارده و دوباره سبک سنتی برج مانند اجدادش را پذیرفته است. بخش جلو و عقب این برج هم سوراخ‌های فراوان تهویه با طرحی منحصر به فرد قرار گرفته‌اند.

وقتی این کامپیوتر را از بالا باز می‌کنید، طراحی و قدرت  را در کنار یکدیگر مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید بدنه آلومینیومی را به صورت کامل و 360 درجه باز کرده و جدا کنید تا به تمامی قطعات از نزدیک‌ترین محل ممکن دسترسی داشته باشید. 

البته برای استفاده از این کامپیوتر فوق‌قدرتمند، باید به فکر خرید مانیتور حرفه‌ای و توانمندی هم باشید. لذا اپل در کنار مک پرو، مانیتور جدید  حرفه‌ای خودش را هم با نام Pro Display XDR رونمایی کرده است تا کاربران مک‌پرو جدید ابزار کاملی در اختیار داشته باشند. این مانیتور 32 اینچی از نمایشگر رتینا 6K بهره می‌برد و از این نظر اولین نمونه خود در دنیا است. از دیگر قابلت‌های آن می‌توان به پشتیبانی از تکنولوژی HDR و همچنین تکنولوژی اختصاصی XDR اپل اشاره کرد.

سطح این نمایشگر32 اینچی 6K با پوشش نانوی ویژه‌ای پوشانده شده که بدون تاثیر در کیفیت تصویر، بازتاب نور را حذف می‌کند. از آنجایی که هر یک از LEDهای مورد استفاده در این نمایشگر در مرحله تولید کارخانه برای HDR بهینه شده‌اند، اپل توانسته کیفیت نمایش HDR را به شکلی ارائه کند که تا کنون دیده نشده است. شبکه خنک کننده ویژه ای در پشت نمایشگر تعبیه شده که همواره روشنایی 1000 نیت را فراهم می‌آورد. این شبکه در حداکثر روشنایی خود، توان تولید 1600 نیت نور را دارد.

به لطف نسبت کنتراست یک میلیون به یک، این نمایشگر تصاویر عالی و بدون نقصی تولید می‌کند. و در کنار همه اینها اپل تکنولوژی جدید خود به نام XDR یا دامنه دینامیک بینهایت را هم در این نمایشگر به کار بسته است که نسل بعدی HDR یا دامنه دینامیک بالا محسوب می‌شود.

و البته برای بهره‌گیری از نهایت تکنولوژی نمایشگرها لازم است 4999 دلار ناقابل بپردازید. هرچند که هزینه‌های شما برای کار با مک‌پرو جدید به همینجا محدود نمی‌شود و لازم است که کیبورد و موس و ترک پد را هم تهیه کنید. و برای کسانی که به عرضه اپشنال زه در پراید می‌خندیدند باید بگوییم که پایه چرخان نمایشگر Pro Display XDR هم به شکل مجزا و با قیمت 999 دلار باید خریداری شود که ProStand نام دارد. اما اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به سخت افزار مک پرو جدید داشته باشیم، تا متقاعد شوید خرید آن سرمایه گذاری برای همه چیز است.

البته باید گفت بازار هدف مد نظر اپل برای مک پرو 2019 بیشتر تیم‌های تولید حرفه‌ای و طراحان خلاق و متخصص است. این محصول، کامپیوتری نیست که به درد مشتری معمولی بخورد و البته قیمت و مشخصات آن هم همین را می‌گوید. زیرا حتی در آمریکا هم هر کسی به راحتی از پس خرید آن بر نمی آید.

برویم سر اصل مطلب:

.مک پرو 2019 جدیدترین نسخه کامپیوتر دسکتاپ اختصاصی اپل است *

خریداران آن باید تا سپتامبر یا نوامبر 2019 صبر کنند.

* قیمت آن هم از 5999 دلار برای پایین‌ترین ترکیب سخت‌افزاری شروع می‌شود!

برای عشاق مک‌پرو‌های اپل که چندین سال منتظر عرضه نسخه جدید بوده‌اند، چند ماه دیگر هم چیزی نیست. اپل در مراسم دیروز اعلام کرد که در پاییز امسال شاهد حضور مک پرو خارق‌العاده در بازار خواهیم بود. یعنی در فاصله زمانی سپتامبر تا نوامبر این اتفاق رخ خواهد داد. تجربه نشان داده که اپل برای ورود محصولاتش به بازار، به ماه میانی پاییز (اکتبر)‌علاقه بیشتری دارد. 

قیمت مک پرو 2019 از 5999 دلار شروع می‌شود. با این مبلغ شما از پردازنده زنون اینتل 8 هسته‌ای، کارت گرافیک 580X رادئون و 32 گیگابایت رم بهره‌مند خواهید شد.

به خاطر داشته باشید که پرداخت تنها 5999 دلار شما را صاحب یک کامپیوتر کاربردی نخواهد کرد و باید 4999 دلار دیگر هم برای نمایشگر Pro Display XDR  بپردازید. همچنین اگر نمی‌خواید نمایشگر 4999 دلاری تان را به دیوار تکیه دهید یا با کتابهای نخوانده‌تان برایش تکیه‌گاهی بسازید، لازم است که 999 دلار دیگر برای پایه چرخان Pro Stand یا 199 دلار برای پایه ثابت VESA MountAdapter هم بپردازید. که البته خرید کیبورد، موس و ترک پد هم به این لیست افزوده می‌شود. و در نهایت تصمیم درباره میز و صندلی که در خور چنین تجهیزاتی باشد، با خودتان.

اگر هم وسوسه شده‌اید که از نهایت قدرت ممکن مک‌پرو 2019 بهره ببرید، به شکل غیر رسمی می‌دانیم که نزدیک به 45000 دلار از حساب بانکی‌تان بر باد خواهد رفت!

طراحی جدید!

برای آنهایی که طراحی سیلندری (سطل زباله‌ای!)‌ مک‌پرو 2013 اصلا راضی‌شان نمی‌کرد، جای خوشحالی است که بدانند اپل دوباره سراغ اجداد پیشین مک پرو رفته و روحی تازه به قالبی قدیمی دمیده است. در مک پرو جدید اپل همان طرح برج مانند مکعب مستطیلی را در پیش گرفته که با بدنه آلومینیومی صیقلی تزئین شده که در جلو و عقب آن سوراخ‌های تهویه کندو زنبوری به شکلی زیبا تعبیه شده‌اند. 

البته طراحی زمخت و وحشیانه بدنه به خریداران می‌فهماند که این محصول برای کارکردن ساخته شده، نه برای زیبایی محل کار و دکور شرکت‌شان. شما می‌توانید آن را درون رک نصب کنید. یا اینکه با هزینه‌ای بیشتر چرخ‌ خریده و آن را در محیط کارتان بچرخانید!

و البته همانند دیگر محصولات این شرکت، اپل همه تجهیزات را به شکلی درون باکس مک پرو جدید چپانده! که شاید حتی خودشان هم نتوانند آن را باز کرده یا تعمیر کنند. و به این شکل از فضایی کوچک حداکثر استفاده را کرده است.

یکی از تولیدکنندگان موسیقی می‌گوید کاری را که قبلا با استفاده همزمان و سری با سه یا چهار کامپیوتر انجام می‌دادیم، اکنون با مک پرو2019 اپل به تنهایی قابل انجام است. و همین موضوع شاید قیمت بالای آن را برای کاربران حرفه‌ای توجیه‌پذیر خواهد کرد.

علاوه بر این اپل در مک‌پرو جدید از سیستم خنک‌کننده اختصاصی بهره برده تا همزمان با تولید محصولی ساکت و بی‌صدا، حداکثر جریان هوا و خنک‌کنندگی را تامین کند. لذا دیگر لازم نیست نگران آلودگی صوتی ناشی از فن‌های قدرتمند محصولات صنعتی باشید. برای استفاده بهینه از امکانات این محصول، اپل چندین پورت تاندربولت روی آن تعبیه کرده است.

مشخصات فنی و کارآیی مک‌پرو 2019

وقتی پای مشخصات فنی به میان می‌آید، اپل معمولا هیچ محدودیت و ممنوعیتی به جز دانش بشری را در نظر نمی‌گیرد. لذا مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای خارق‌العاده را درون بدنه مک‌پرو 2019 گنجانده است.

همان طور که گفتیم، مدل پایه مک پرو به پردازنده زنون 8 هسته‌ای اینتل مجهز شده و به راحتی می‌تواند از پس تمامی کارکردهای سنگین چند‌وظیفگی برآمده و حسابی دلبری کند. سری پردازنده‌های زنون اینتل ویژه ایستگاه های کاری حرفه‌ای طراحی شده است. مک پرو جدید هم از پردازنده‌های زنون تا 28 هسته‌ای پشتیبانی می‌کند.

با بالا رفتن تعداد هسته‌ها، این دستگاه قدرتمند با سرعت و راحتی بیشتری از پس چندین وظیفه و عملکرد در هر لحظه بر می‌آید. لذا قدرت پردازشی مک پرو جدید بدون شک در هر گام از پس وظایف و کارکردهای خلاقانه سنگین بر خواهد آمد. 

همانن دیگر مدلهای حرفه‌ای (همانند آی‌مک پرو) در این محصول هم اپل سراغ پردازنده‌های گرافیکی AMD رفته است. نسخه پایه مک پرو 2019 به یک کارت گرافیک رادئون 580X مجهز شده و در نسخه‌های بالاتر تا Pro Vega II پیش می‌رود که حافظه 32 گیگابایتی پهنای باند بالا با سرعت پردازش یک ترابیت در ثانیه‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارد. این میزان بالاترین پهنای باند حافظه در میان کارت‌های گرافیک موجود در بازار است.

اگر این میزان هم شما را راضی نکند، می‌توانید یک کیت AMD Radeon Pro Vega II Duo سفارش دهید که از دو کارت گرافیک وگا 2 بهره می‌برد و حافظه 64 گیگابایتی را در اختیار‌تان می‌گذارد. این ترکیب قوی‌ترین کارت گرافیک دنیا است.

این کارت گرافیک در قالب ماژول MPXاپل به راحتی در اسلات خود درون مک پرو فرو می‌رود و علاوه بر راحتی کارگذاری، به خوبی با سیستم خنک کننده یکپارچه مک پرو خنک می‌شود.

و جالب‌تر اینکه مک پرو می‌تواند تا دو ماژول MPX در خود جای دهد. لذا در صورتی که بودجه‌تان اجازه دهد، می‌توانید دو کارت AMD Radeon Pro Vega II Duo  را همزمان به خدمت گیرید. در این صورت کارت گرافیکی 128 گیگابایتی در اختیار دارید که توان پردازشی 56 ترا فلاپ را در اختیارتان می‌گذارد.

البته این سیستم قدرتمند به توان انرژی بالایی هم نیاز دارد. لذا منبع تغذیه 1.4 کیلوواتی آن از پس مصرف بالای برق دستگاه به خوبی بر می‌آید. از سوی دیگر هم علی رغم کاربرد فن برای خنک سازی چنین حجم عظیمی از مولدهای گرمایی، این محصول کاملا کم صدا طراحی شده است و هنگامی که با تمام توان کار می‌کند، گرمای خروجی از بخش پشتی آن چندان آزاردهنده نیست. و البته مانند برخی دستگاه‌های دیگر (مثلا مک بوک ایر 2012 من!) هنگام فعال شدن حداکثری فن، صدای پرواز هلیکوپتر به گوش نمی‌رسد. چنین توان ترسناک گرافیکی به راحتی از پس انکود و رندر هر ویدیویی حتی با رزولوشن 8K و بالاتر هم بر خواهد آمد.

البته من بیشتر از همه وسوسه می‌شوم که کارآیی بازی‌های ویدیویی را با بالاترین گرافیک روی این غول آتشین امتحان کنم. هرچند که افراد حرفه‌ای در صنعت فیلم و ویدیو عاشق این غول آتشین می‌شوند. زیرا امکان رندر ویدیوهای حجیم و با کیفیت فوق‌العاده بالا را در کمترین زمان ممکن خواهند داشت. به نظر می‌رسد که به زودی دیگر نیازی به استفاده از فارم‌های رندرینگ نداریم. یا شاید قرار است فارم‌های جدید رندری خلق شوند که کیفیت ویدیو و بازی را چندین پله ارتقا دهند.

برخی هنرمندان گرافیک و طراحی پیش بینی می‌کنند این محصول کارآیی و سرعت آنها را حداقل 4 برابر افزایش می‌دهد. یعنی از این پس هنرمند به جای صبر و اتلاف زمان برای دیدن نتیجه رندر شده تصاویر یا ویدیوهایش، زمان بیشتری برای خلق هنری در اختیار دارد. 

در زمینه رم هم این محصول تقریبا بی رقیب است. شما در مک پرو جدید از حافظه 6 کاناله بهره می‌برید و 12 اسلات خالی رم را هم در اختیار دارید.  لذا می‌توانید تا 1.5 ترابایت رم روی مک پرو 2019 نصب کنید. این قدرت بدان معنی است که اکنون به جای یک رک کامل کامپیوتر قدرتمند برای کارهای پردازشی، تنها لازم است که از یک مک پرو بهره ببرید.

در نسخه پایه که از زنون اینتل 8  هسته‌ای استفاده شده، شما توان پردازشی 4 گیگاهرتزی را در کنار رم 32 گیگابایتی ECC در اختیار دارید. لذا احتمالا با هیچ برنامه‌ای فعلا مشکلی نخواهید داشت. البته باید توجه داشت که مک پرو 2019 محصولی برای کاربردهای روزمره نیست و برای بسیاری از کاربران پرداخت چنین هزینه‌هایی (جز برای فخر فروشی)‌توجیه و کاربردی ندارد.

مدل پایه این محصول در کنار پردازنده هشت هسته ای و رم 32 گیگابایتی شش کاناله، از یک اس اس دی 256 گیگابایتی هم برای ذخیره اطلاعات بهره می‌برد. شاید این تنها بخش مشخصات فنی غول جدید اپل است که کمی توی ذوق می‌زند و زیادی معمولی به نظر می‌رسد. اما با قابلیتهای پردازش و ذخیره ابری و پیشرفت‌های آن، شاید امروزه نیاز چندانی به حافظه ذخیره سازی روی کامپیوتر نداشته باشیم.

البته شما می‌توانید میزان حافظه داخلی را تا 4 ترابایت هم ارتقا دهید. این میزان فضای ذخیره سازی SSD می‌تواند هر ادیتور ویدیویی را وسوسه کند. اما برای داشتن آن باید 2000 دلار دیگر هم از جیب مبارک هزینه کنید.

شاید مهمترین قابلیت مک پرو جدید، امکان توسعه قابلیت‌های آن باشد. مک پرو جدید از 8 اسلات PCIe بهره می‌برد و امکان نصب انواع سخت افزار را به شما می‌دهد.

برای مثال با استفاده از کارت شتابدهنده Afterburner اپل می‌توانید ویدیوهای خام 8K را به راحتی استریم کنید. این قابلیت ویژه فیلم‌سازانی است که با رزولوشن‌های فوق‌العاده بالا تصویربرداری می‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان